Op zondag 12 juli 2026 vindt de 22e editie van de Big Jump plaats — het jaarlijkse Europese moment waarop mensen overal tegelijk in natuurwater springen om aandacht te vragen voor de waterkwaliteit van onze rivieren en beken. Ook aan De Mark doen we mee!
De Big Jump in het Markdal wordt dit jaar georganiseerd door vereniging Het Markdal in het Nederlandse Galder, en Natuurpunt Markvallei nodigt iedereen uit om er samen naartoe te fietsen. In ongeveer een uur rijden we als groep van Hoogstraten naar de springlocatie aan de Daesdonckseweg 3 in Galder. We vertrekken om 13 uur aan De Mark bij De Laermolen in Hoogstraten.
Iedereen is welkom: of je nu zelf de sprong in het water waagt of de springers enthousiast komt aanmoedigen — kom gewoon mee!
Op 12 juli 2026 duikt de Markvallei mee in een Europees moment: de 22e editie van de Big Jump. Dit jaarlijkse evenement brengt mensen in heel Europa op hetzelfde tijdstip samen om in natuurwater te springen — een ludieke maar krachtige manier om aandacht te vragen voor de kwaliteit van ons oppervlaktewater.
In de Markvallei wisselen de Vereniging Markdal en Natuurpunt Markvallei elkaar jaarlijks af als organisator van deze sprong in de grensrivier de Mark. Dit jaar is de locatie bijzonder: een unieke en prachtige plek aan de Daesdonckseweg 3 in Galder (Nederland), waar de Mark zich op haar mooist laat zien.
De deuren gaan open om 14.00 uur voor iedereen die wil meespringen of de springers solidair een hart onder de riem wil steken. Wie zelf de sprong waagt, wordt gevraagd om 14.30 uur aanwezig te zijn. Dan volgt om stipt 15.00 uur het grote moment: samen de Mark in.
Wel een belangrijke kanttekening: vooraf wordt de waterkwaliteit van de Mark gemeten om te bepalen of het water schoon genoeg is om veilig in te springen. Het is dus verstandig om de social mediapagina’s en websites van de Vereniging Markdal en Natuurpunt Markvallei in de gaten te houden voor het laatste nieuws hierover.
Het kriebelt! De zon wint weer aan kracht, overal ontwaakt de natuur en nieuw leven dient zich aan. Plantjes, struiken en bomen beginnen opnieuw te groeien, en de frisse levensenergie stroomt letterlijk door de planten en bloemen. Sinds mensenheugenis maakt de mens al gebruik van die kracht uit de natuur — en vandaag ontdek jij hoe dat precies werkt.
Op zaterdag 25 april 2026 nemen de gidsen **Rie en Marga van Thee Natuurlijk! ** je mee op een verkwikkende lentewandeling door Wortel-Kolonie. Tijdens deze korte tocht gaan we op zoek naar voorjaarsbloeiers, terwijl we stilstaan bij hun schoonheid, verhalen en geneeskrachtige eigenschappen.
Na de wandeling keren we terug naar het Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske – De Klapekster, waar we samen kruidenthee maken en proeven. Rie en Marga vertellen je ondertussen meer over de heilzame werking van de planten waarmee we de lente op een natuurlijke manier verwelkomen.
We vertrekken om 9.30 uur aan het Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske, en er is plaats voor maximaal 20 deelnemers. Inschrijven via deze link!
Kriebelt het bij jou ook al om de lente te proeven? Schrijf je dan snel in en kom meegenieten van een geurige, leerrijke en gezellige voormiddag vol natuur en kruidenthee — georganiseerd door Natuurpunt Markvallei.
Verschillende vrijwilligers zijn deze week op pad om watermonsters te nemen in rivieren en grachten in Vlaanderen. Zo ook in het stroomgebied van de Mark.
Watermonsters is een baanbrekende burgerwetenschapscampagne. In dit project werken Natuurpunt, Waterland, Bond Beter Leefmilieu, De Standaard en de Katholieke Universiteit Leuven samen om de waterkwaliteit in Vlaanderen te onderzoeken. Binnen deze campagne zullen vrijwilligers van Natuurpunt via 1000 metingen de waterkwaliteit onderzoeken. Iedereen mocht zich voor deze campagne aanmelden, maar daarnaast kregen de Natuurpuntafdelingen elks tien meetpunten die ze zelf mochten bepalen.
Natuurpunt Markvallei verwelkomt op vrijdag 17 januari dr. Roy Remmen. Hij schreef mee aan het boek “Natuur op doktersvoorschrift” en zal in Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske dit thema verder belichten. Roy Remmen is geen onbekende in het huis. Hij rondt momenteel de cursus natuurgids af die georganiseerd werd door de Natuurpuntafdeling. We houden allemaal van de natuur, van de meest bosrijke gebieden tot een mooi onderhouden tuin. Maar natuur is meer dan een decor voor een aangenaam leven. Recent onderzoek laat zien dat het bewust opzoeken van natuurelementen onze gezondheid werkelijk verbetert. Steeds meer dokters gaan natuur daarom voorschrijven aan hun patiënten. Niet alleen als preventie, maar ook als medicijn. Natuurbeleving is een volwaardig onderdeel van de behandeling van diabetes, hartaandoeningen, angsten en depressie. Dirk Avonts, Hans Keune en Roy Remmen schreven hun visie in het boek: “Natuur op doktersvoorschrift” Hierin tonen zij aan hoe je natuur echt kan inzetten als complementaire therapie. Het onderwerpt een aantal veel voorkomende aandoeningen aan een kritische blik en legt uit waarom stadsontwikkelaars de dokters van morgen zijn. Zo kan je straks ‘zonder voorschrift’ een dagelijkse dosis natuur tot je nemen. Dr. Roy Remmen vertelt hier deze avond meer over in Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske. De deur gaat om 19.30 uur open. Om 20 uur start de lezing.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.