Fietstocht naar de Big Jump

Op zondag 12 juli 2026 vindt de 22e editie van de Big Jump plaats — het jaarlijkse Europese moment waarop mensen overal tegelijk in natuurwater springen om aandacht te vragen voor de waterkwaliteit van onze rivieren en beken. Ook aan De Mark doen we mee!

De Big Jump in het Markdal wordt dit jaar georganiseerd door vereniging Het Markdal in het Nederlandse Galder, en Natuurpunt Markvallei nodigt iedereen uit om er samen naartoe te fietsen. In ongeveer een uur rijden we als groep van Hoogstraten naar de springlocatie aan de Daesdonckseweg 3 in Galder. We vertrekken om 13 uur aan De Mark bij De Laermolen in Hoogstraten.

Iedereen is welkom: of je nu zelf de sprong in het water waagt of de springers enthousiast komt aanmoedigen — kom gewoon mee!

Big Jump in de Markvallei

Op 12 juli 2026 duikt de Markvallei mee in een Europees moment: de 22e editie van de Big Jump. Dit jaarlijkse evenement brengt mensen in heel Europa op hetzelfde tijdstip samen om in natuurwater te springen — een ludieke maar krachtige manier om aandacht te vragen voor de kwaliteit van ons oppervlaktewater.

In de Markvallei wisselen de Vereniging Markdal en Natuurpunt Markvallei elkaar jaarlijks af als organisator van deze sprong in de grensrivier de Mark. Dit jaar is de locatie bijzonder: een unieke en prachtige plek aan de Daesdonckseweg 3 in Galder (Nederland), waar de Mark zich op haar mooist laat zien.

De deuren gaan open om 14.00 uur voor iedereen die wil meespringen of de springers solidair een hart onder de riem wil steken. Wie zelf de sprong waagt, wordt gevraagd om 14.30 uur aanwezig te zijn. Dan volgt om stipt 15.00 uur het grote moment: samen de Mark in.

Wel een belangrijke kanttekening: vooraf wordt de waterkwaliteit van de Mark gemeten om te bepalen of het water schoon genoeg is om veilig in te springen. Het is dus verstandig om de social mediapagina’s en websites van de Vereniging Markdal en Natuurpunt Markvallei in de gaten te houden voor het laatste nieuws hierover.

Met de Mar(k)athon win je altijd!

In 2026 organiseert Natuurpunt Markvallei de Mar(k)athon, een unieke wandeluitdaging in eigen streek. Geen klassieke marathon op asfalt, maar een reeks natuurwandelingen verspreid over het jaar, waarmee deelnemers samen stap voor stap een volledige marathonafstand kunnen bij elkaar wandelen. Zo geniet je onderweg van prachtige landschappen én werk je tegelijk aan een sportieve prestatie.

Bij de start van elke wandeling deelt de natuurgids een persoonlijke kaart uit. Na afloop wordt die afgestempeld, zodat je precies kan bijhouden hoeveel tochten je al hebt meegedaan. Hoe vaker je deelneemt, hoe dichter je bij de marathon komt – en hoe groter je kans op een mooie beloning.

Lees verder “Met de Mar(k)athon win je altijd!”

Dagvlinders spotten

Natuurpunt Markvallei organiseert op 5 juli een dagvlinderwandeling.

Dag koolwitje, dag zandoogje, dag blauwtje, dag dagpauwoog … en nog zoveel meer! Op vrijdag 5 juli neemt gids Dominique Van Huffel je mee op een boeiende dagvlinderwandeling door de prachtige Vallei van het Merkske. Hoeveel soorten vlinders denk jij te kunnen tellen? Weet je het verschil tussen een klein en een groot koolwitje? En hoe seksen vlinders eigenlijk? Tijdens deze tocht krijg je antwoord op al je vragen en ontdek je de fascinerende wereld van de dagvlinders — van eerste tot tweede generatie, van rups tot fladderende schoonheid. Dominique Van Huffel telt al twee jaar vlinders op De Laars voor de Nederlandse Vlinderstichting en deelt graag zijn kennis en passie met jullie. Samen wandelen we over de Castelreesche heide, langs de Schootse Hoek en terug richting De Laars, door bloeiende bramen en geurige graslanden — de favoriete leefplek van menig vlinder. Breng je verrekijker en goede stapschoenen mee. Laat a.u.b. de hond thuis.
Bij minder goed vlinderweer gaan we op ontdekking in de Halsche beemden (Vallei van het Merkske) . Wij vertrekken op 5 juli om 14.00 uur. op de parking van Staatsbosbeheer (langs de Hoogstraatsebaan). De duur van de wandeling is 2,5 uur (afstand 5 km). Deelnemen is gratis.

Veranderend vogelbestand in het steeds veranderend landschap van de Turnhoutse Kempen

Op vrijdag 30 oktober om 20 uur geeft Jef Leestmans in het Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske in Wortel-Kolonie een boeiende voordracht met de titel “Een veranderend vogelbestand in het steeds veranderend landschap van de Turnhoutse Kempen”. De toegang is gratis, dus iedereen met een hart voor natuur en vogels is van harte welkom!

Het landschap van de Turnhoutse Kempen heeft in de loop van duizenden jaren een ongelooflijke gedaanteverwisseling ondergaan. Na de laatste ijstijd lag hier een koude toendra, later een taiga vol sparren en berken. Zo’n 11.500 jaar geleden ontwikkelde zich een dicht bos met veengebieden en moerassige valleien. Vanaf ongeveer 4800 jaar geleden begon de mens kleine akkertjes aan te leggen, maar na een periode van ontvolking groeide het gebied opnieuw dicht met bos. In amper 250 jaar tijd evolueerde dat dan weer naar een open, boomloos heidelandschap dat meer dan zes eeuwen standhield, tot het veranderde in het landschap dat we vandaag kennen.

Die voortdurende transformaties lieten hun sporen na in de vogelwereld. Soorten die ooit algemeen waren, verdwenen plots; andere, die men hier nooit zag, begonnen opeens te broeden. Sommige vogels kwamen, verdwenen, keerden massaal terug en verdwenen opnieuw. Het is een verhaal vol verrassingen, waarin klimaat, mens en natuur voortdurend met elkaar in wisselwerking staan.

Tijdens deze avond weeft Jef Leestmans geschiedenis, ecologie en vogelkennis samen tot een meeslepend verhaal over de voortdurende veranderingen in onze streek. Verwacht een leerrijke én inspirerende lezing die je met andere ogen naar het landschap van de Kempen doet kijken!

Inschrijven voor deze lezing kan via deze pagina!

Er staat een paard in de gang!

Ja, ja, een paard in de gangO, o, een paard in de gangBij buurvrouw Jansen…

Dat laatste klopt niet helemaal. Het paard was op bezoek in De Klapekster. Met zijn twee begeleiders maakte het alvast een uitstap om het terrein wat te verkennen. Het paard was immers te gast op het zeistornooi van De Vettige Zeis in Wortel-Kolonie.

Daar zorgde het mee voor de randanimatie, maar er valt nog veel meer te beleven. Zeker tijd vrij maken om eens langs te komen.

#markvallei  #merkske #visithoogstraten #vrijwilligers #wortelkolonie #erfgoednoorderkempen #natuurpunt #natuurpuntmarkvallei #anb #erfgoed #klapekster #kolonie

Seppe maakt er een mooie Mar(k)athon van!

Seppe Strijbos heeft zaterdagvoormiddag met succes zijn eerste marathon gelopen. Hij maakte er een “straffe stoot voor de natuur” van en zamelde met zijn sponsorloop € 5811 in ten voordele van het natuurgebied Den Rooy. De “Straffe Stoot” is een initiatief van Natuurpunt om geld in te zamelen voor reservaatprojecten.

Om 8 uur vertrok Seppe ter hoogte van het kasteel van Bouvigne, net ten zuiden van Breda en op de plaats waar de Mark en de Aa samenvloeien. Daarna ging het stroomopwaarts naar de bron in Merksplas. De marathon werd afgelegd in net geen vier uur tijd, wat voor een eerste keer zeker niet slecht is. Het was overigens ook drukkend warm.

Hij werd op de fiets begeleid door zijn ouders Henk Strijbos en Leen Rigouts. Natuurpunt Markvallei zorgde voor de logistieke ondersteuning. Of er een volgende Straffe Stoot op volgt is nog even afwachten, maar dan zal het geen marathon zijn werd ons al toevertrouwd. Dat wordt uitkijken naar de volgende editie.

Vierdaagse tocht van bron naar monding

Drinkable Rivers is een initiatief dat voortkomt uit het brein van Li An Phoa.

Al tijdens haar jeugd in een dichtbebouwde voorstad van Rotterdam verwondert Li An Phoa zich over de wildernis in de buurt, het mos tussen de stoeptegels en de reigers in de sloten. Als twintiger trekt ze voor het eerst de echte wildernis in. Tijdens een kanotocht door het Canadese Noordpoolgebied ontdekt ze dat ze uit de rivier kan drinken. Maar als ze drie jaar later terugkeert kan dat niet meer: de rivier is vergiftigd, het ecosysteem verstoord. Die ervaring laat haar niet meer los. Sindsdien vraagt Phoa aandacht voor drinkbare rivieren en spoort ze mensen aan tot actie. Ze schreef er ook een boek over.

In de schoot van waterbeheerders aan beide kanten van de Belgisch-Nederlandse grens ontstond het idee om een “walk” te organiseren. Op vier dagen tijd wandelden burgers en beleidsmensen van de bron van de Mark in Turnhout tot de monding van de rivier in Breda. Speciale aandacht was er voor de waterkwaliteit, waterberging en waterbeschikbaarheid. Het zijn issues waar we met de klimaatverandering alsmaar meer te maken krijgen.

Natuurpunt Markvallei verleende haar medewerking en wandelde ook mee. Onze vereniging heeft in het stroomgebied immers een aantal projecten lopen die nauw aansluiten bij de problematiek die de organisaties onder de aandacht willen brengen. Een woordje uitleg was zeker op haar plaats en ook de route kwam in onderling overleg tot stand.

Foto’s: Nick Stuy