Verslag van de wandeling: “Verbeeck in het Zwart Goor” in Merksplas

Wanneer erfgoed en natuur elkaar vinden kunnen mooie verhalen ontstaan. Op deze wandeling, die kadert in het Markathon-thema van Natuurpunt Markvallei en ook in het Verbeeckjaar, was dit echt weer mooi om te zien gebeuren.
De drie gidsen Rob Koeken, Els Hofkens en Koen Vannuffelen hebben de groep van 25 deelnemers meegenomen in deze leerrijke tocht.

De groep startte in het centrum van het Klavier met een uitgebreide toelichting rond de ontstaansgeschiedenis. We keerden terug in de tijd wanneer de industriële grootgrondbezitters een zeker zeggenschap hadden in de Kempense regio. Van Splingard ging het over naar Verbeeck. Een man die 100 jaar geleden toch wel het uitzicht van de ruime regio heeft doen veranderen. Els heeft ons meegenomen in dit uitermate boeiende en leerrijke stukje geschiedenis. Het terrein kon toen gezien worden als een showroom van betonnen rustieke elementen. Maar ook een trendsetter rond hoenderkwekerijen en plantgoed. De gebouwen en elementen van weleer zijn  niet allemaal blijven bestaan, maar een deel ervan wel en die zijn zeker het benoemen en bezichtigen waard.

Lees verder “Verslag van de wandeling: “Verbeeck in het Zwart Goor” in Merksplas”

Verslag: Tweedaagse wandeltrip naar Limburg

Op 25 april, in alle vroegte, vertrokken 34 vrolijke natuurpunters vanuit De Klapekster met een bus op weekend naar Limburg.

De wandelaars luisteren geboeid naar Rik Palmans, natuurpunt-gids in Voeren.

Het begon op zaterdag met een verkenning van de Bosbeekvallei in Oudsbergen op een toch wel mistige ochtend. Een ooievaar heette ons als eerste welkom. Daarna was het aan de bever om een staaltje van zijn waterbouwkunde te laten zien. Prachtig! Alles beschrijven zou te lang duren, maar één ding is zeker: de Bosbeekvallei is een bezoek zeker waard!

Lees verder “Verslag: Tweedaagse wandeltrip naar Limburg”

Thee Natuurlijk, een speurtocht naar gezonde, natuurlijke smaken

In het frisse ochtendzonnetje ging onze groep op zaterdag 25 april op zoek naar wilde voorjaarsplantjes voor heilzame infusies.

Brandnetel, paarse dovenetel, hondsdraf, paardenbloem, wilg en kleefkruid werden extra in het zonnetje gezet door natuurgidsen Rie en Marga. Na een korte wandeling kon de infusie van de planten worden geproefd op ’t terras van de Klapekster. De ene smaakte aards, de andere bitter of verrassend aangenaam. Gezond en wel keerde het aandachtige publiek tevreden huiswaarts. Nóg een weetje van een deelneemster: ook voor honden (en wellicht ook andere huisdieren) zijn kruiden een goede en geneeskrachtige aanvulling op hun voeding. Weer wat geleerd!


Fiets de vogels achterna

Op zondag 15 maart begon er een vroeg avontuur: gidsen Annick en Niels stonden paraat net als twee alerte torenvalken. Met De Klapekster badend in de lentezon als startplaats, vertrokken 12 enthousiastelingen per fiets de vogels achterna.

Al snel trokken we de Castelreesche heide in, een waar vogelparadijs. De groep trapte gestaag, als een zwerm ganzen in perfecte formatie. Gravelpaden knisperden onder de banden, ritmisch als een spechtentrommel.
Annick wees omhoog: een zwarte specht liet zich bewonderen. Zijn roffel klonk als applaus voor onze sportieve inspanning. Niet veel later hoorden we het melancholische roepen van wulpen.
In de verte paradeerden grutto’s statig door het veld. Alsof ze de burgemeesters van de heide waren.
Kieviten buitelden speels door de lucht, echte acrobaten. Hun roep klonk als een vrolijke lente-aankondiging.
En ja hoor, plots verscheen er een ooievaar! Statig en sereen, als een eregast op onze fietstocht.
Niels probeerde de vogels na te doen… met wisselend succes. Sommige klonken verrassend echt, andere… iets minder vogelachtig.

Gelach rolde door de groep als een kolonie mussen op hol.
Maar de pret was er niet minder om. De zon scheen gul, alsof ze ons persoonlijk begeleidde.

We trapten in totaal 7,5 kilometer bij elkaar. Door bossen en heide, telkens weer nieuwe geluiden en kleuren.
Terug bij De Klapekster streek de groep neer voor nog een drankje. In het zonnetje werd er nog nagepraat, als vogels op een draad. Tevreden gezichten, rode wangen en vrolijke herinneringen. Iedereen vloog uiteindelijk huiswaarts, met een hoofd vol getjilp.
Tekst: Annick Verbinnen

Foto's: Annick Verbinnen, Niels Van Gorp


Verslag wandeling Biesven in Merksplas Kolonie – 1 maart 2026

Op de eerste dag van maart organiseerden we een mooie wandeling in Merksplas Kolonie. Meer bepaald aan de kant van het Biesven.

Gidsen Els Hofkens en Koen Vannuffelen namen 27 deelnemers mee op een tocht langs de minder gekende kant van Merksplas Kolonie, een mooi stukje natuur van Agentschap Natuur en Bos.

De wandeling leidde langs oude verzamelplaatsen van afval en mest die vroeger van de grootsteden werd afgevoerd naar de landelijke, arme droge en minder vruchtbare gedeelte van het land. Ook hier wordt aan bosbeheer gedaan, wat duidelijk zichtbaar was. Wat willen de verschillende kleuren wit, oranje en blauw zeggen op de bomen, wat zijn die rare houten rasters in het bos (kloempen) en wat is hun functie? Dit werd allemaal toegelicht tijdens de stops.

Lees verder “Verslag wandeling Biesven in Merksplas Kolonie – 1 maart 2026”

Duikclub Amfibie kwam Wortel Kolonie verkennen

Wij mochten op zondag 15 februari 2026 Duikclub Amfibie van Turnhout onthalen op Wortel kolonie. Gidsen Annick en Koen hadden een gevarieerd programma voorzien. Ze startten met de ontstaansgeschiedenis van Wortel Kolonie. De volgende stop was Bootjesven, waar het gebruik en belang van Bootjesven voor de gemeenschap van Wortel werd uitgelegd. De gidsen vertelden welke vogels op dat moment op de plas te zien waren en wat vogels doen in de winter. En hoe de standvogels zijn aangepast aan de barre winteromstandigheden.

Lang stilstaan was niet echt een optie op deze koude gure februarizondag. Dus ze trokken verder langs het moer naar het stukje heide. Daar lichten de gidsen het ontstaan van de heide, alsook het behoud en beheer van dit gebied toe. Wat is plaggen, wat is chopperen, de natuurlijke zaadbank,… Ook de begrazing door de Fjordenpaarden is mooi aan bod gekomen.

Tijd om richting Castelreesche heide te trekken. De duikclub zorgt voor hun jaarlijkse winterwandeling traditiegetrouw voor een tussenstop met verwarmende dranken en een knabbeltje. Als gids is dit ook super leuk om daar gebruik van te mogen en kunnen maken.

Lees verder “Duikclub Amfibie kwam Wortel Kolonie verkennen”

Weldaad in de winter, thee natuurlijk!

Korte wandeling in omgeving Klapekster en theeproeverij met uitleg over heilzame werking van 6 planten georganiseerd door Natuurpunt Markvallei in samenwerking met VELT

Het leek vandaag wel lente ipv winter: frisgroen lieten nieuwe plantjes zich al volop zien tijdens onze wandeling in Wortel Kolonie. Zij hebben kunnen rusten, nieuwe energie kunnen verzamelen. De mens daarentegen ploetert maar verder, weer of geen weer.


Gelukkig zijn er dan genoeg planten voorhanden als weldaad voor de mens. Waaraan men zich kan warmen, die het innerlijk van de mens verzorgen en helen.
Zo vertelden gidsen Rie en Marga over duizendblad, paardenbloem, brandnetel, berk, dovenetel en vlier. Er kon geproefd worden van de thee van deze planten en gesnoept worden van allerlei lekkers. Met een heerlijke gemberthee tot besluit steeg de temperatuur van zowel de inwendige als uitwendige mens. Het aandachtige publiek vertrok voldaan en met nieuwe energie weer huiswaarts, de gidsen ook!

Tekst: Marga Van Beek

Foto's: Marga Van Beek

Vogelbingo, braakballen pluizen, vogelhuisjes timmeren en… pannenkoeken eten!

Tijdens het Grote Vogeltelweekend op zondag 25 januari was er heel wat activiteit rondom het Bezoekerscentrum van Natuurpunt Markvallei. Het stralende zonnetje bracht meer nieuwsgierigheid dan ooit naar de Klapekster.

De heerlijke Natuurpunt-pannenkoeken horen er ook bij, natuurlijk!
De heerlijke Natuurpunt-pannenkoeken horen er ook bij, natuurlijk!

Buiten werden vogelhuisjes getimmerd en gebrandmerkt, er werden pannenkoeken gebakken én gesmuld èn er was een Vogelbingo gedaan tijdens een aangename winterwandeling waarop vogels werden gezocht. Hier en daar zat er eentje tussen die iets leuks te vertellen had.
Op het podium van ons bezoekerscentrum konden alle handen die wilden, braakballen pluizen onder leiding van natuurgidsen Annick en Niels. Vaak eerst wat weifelend met een raar gezicht om daarna te ontdekken hoe mindful deze activiteit eigenlijk wel is. Heel fascinerend wat er zo allemaal in een braakbal van een kerkuil zit!

Foto's: Yvonne Engelen, Niels Van Gorp en Annick Verbinnen