Fiets de vogels achterna

Op zondag 15 maart begon er een vroeg avontuur: gidsen Annick en Niels stonden paraat net als twee alerte torenvalken. Met De Klapekster badend in de lentezon als startplaats, vertrokken 12 enthousiastelingen per fiets de vogels achterna.

Al snel trokken we de Castelreesche heide in, een waar vogelparadijs. De groep trapte gestaag, als een zwerm ganzen in perfecte formatie. Gravelpaden knisperden onder de banden, ritmisch als een spechtentrommel.
Annick wees omhoog: een zwarte specht liet zich bewonderen. Zijn roffel klonk als applaus voor onze sportieve inspanning. Niet veel later hoorden we het melancholische roepen van wulpen.
In de verte paradeerden grutto’s statig door het veld. Alsof ze de burgemeesters van de heide waren.
Kieviten buitelden speels door de lucht, echte acrobaten. Hun roep klonk als een vrolijke lente-aankondiging.
En ja hoor, plots verscheen er een ooievaar! Statig en sereen, als een eregast op onze fietstocht.
Niels probeerde de vogels na te doen… met wisselend succes. Sommige klonken verrassend echt, andere… iets minder vogelachtig.

Gelach rolde door de groep als een kolonie mussen op hol.
Maar de pret was er niet minder om. De zon scheen gul, alsof ze ons persoonlijk begeleidde.

We trapten in totaal 7,5 kilometer bij elkaar. Door bossen en heide, telkens weer nieuwe geluiden en kleuren.
Terug bij De Klapekster streek de groep neer voor nog een drankje. In het zonnetje werd er nog nagepraat, als vogels op een draad. Tevreden gezichten, rode wangen en vrolijke herinneringen. Iedereen vloog uiteindelijk huiswaarts, met een hoofd vol getjilp.
Tekst: Annick Verbinnen

Foto's: Annick Verbinnen, Niels Van Gorp


Je koffie smaakte nog nooit zo lekker!

De vrijwilligers van Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske zijn trots. Na verschillende jaren dienst van het vorige koffie-apparaat, ruim over de boekhoudkundige  afschrijfdatum,  is het tijd voor een nieuw toestel. Dat staat nu te pronken achter de toog in het bezoekerscentrum. De vrijwilligers zijn nog niet echt helemaal vertrouwd met de werking, en dat zorgt nog voor een beetje zenuwachtigheid.
Maar het resultaat mag geproefd en gezien worden.  De reacties zijn in ieder geval lovend. Met recht kan nu gezegd worden dat je voor een lekkere, eerlijke koffie in Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske (De Klapekster) moet zijn.
De Puro-koffiebonen worden vers gemalen, je kan kiezen tussen latte, koffiechoc, expresso, gewone koffie of een cappuccino. En voor elke soort koffie bieden de vrijwilligers je ook de deca-optie aan. Laat het smaken!

Duikclub Amfibie kwam Wortel Kolonie verkennen

Wij mochten op zondag 15 februari 2026 Duikclub Amfibie van Turnhout onthalen op Wortel kolonie. Gidsen Annick en Koen hadden een gevarieerd programma voorzien. Ze startten met de ontstaansgeschiedenis van Wortel Kolonie. De volgende stop was Bootjesven, waar het gebruik en belang van Bootjesven voor de gemeenschap van Wortel werd uitgelegd. De gidsen vertelden welke vogels op dat moment op de plas te zien waren en wat vogels doen in de winter. En hoe de standvogels zijn aangepast aan de barre winteromstandigheden.

Lang stilstaan was niet echt een optie op deze koude gure februarizondag. Dus ze trokken verder langs het moer naar het stukje heide. Daar lichten de gidsen het ontstaan van de heide, alsook het behoud en beheer van dit gebied toe. Wat is plaggen, wat is chopperen, de natuurlijke zaadbank,… Ook de begrazing door de Fjordenpaarden is mooi aan bod gekomen.

Tijd om richting Castelreesche heide te trekken. De duikclub zorgt voor hun jaarlijkse winterwandeling traditiegetrouw voor een tussenstop met verwarmende dranken en een knabbeltje. Als gids is dit ook super leuk om daar gebruik van te mogen en kunnen maken.

Lees verder “Duikclub Amfibie kwam Wortel Kolonie verkennen”

Optreden Waterman in De Klapekster

Afgelopen vrijdag 6 februari was de band Waterman te gast in BC Vallei van het Merkske. Het trio bracht in de Klapekster sfeervolle Nederlandstalige muziek die goed gesmaakt werd door het publiek.
Het samenspel van piano, gitaar en bugel ondersteunde subtiel de stemmen van Wouter, Tine en Filip. De liedjesteksten gingen van diepzinnig en doorleefd tot lieflijk en speels, waarbij de natuur nooit ver weg was.
Allemaal uit het leven gegrepen en geworteld in de Kempense bodem.
Na twee bisnummers was het optreden dan echt gedaan. Voldaan en weer een muzikale ervaring rijker kon iedereen weer huiswaarts.

Foto's en video: Katrien Knaeps


Vogelbingo, braakballen pluizen, vogelhuisjes timmeren en… pannenkoeken eten!

Tijdens het Grote Vogeltelweekend op zondag 25 januari was er heel wat activiteit rondom het Bezoekerscentrum van Natuurpunt Markvallei. Het stralende zonnetje bracht meer nieuwsgierigheid dan ooit naar de Klapekster.

De heerlijke Natuurpunt-pannenkoeken horen er ook bij, natuurlijk!
De heerlijke Natuurpunt-pannenkoeken horen er ook bij, natuurlijk!

Buiten werden vogelhuisjes getimmerd en gebrandmerkt, er werden pannenkoeken gebakken én gesmuld èn er was een Vogelbingo gedaan tijdens een aangename winterwandeling waarop vogels werden gezocht. Hier en daar zat er eentje tussen die iets leuks te vertellen had.
Op het podium van ons bezoekerscentrum konden alle handen die wilden, braakballen pluizen onder leiding van natuurgidsen Annick en Niels. Vaak eerst wat weifelend met een raar gezicht om daarna te ontdekken hoe mindful deze activiteit eigenlijk wel is. Heel fascinerend wat er zo allemaal in een braakbal van een kerkuil zit!

Foto's: Yvonne Engelen, Niels Van Gorp en Annick Verbinnen


Eerste winterterras zorgt al meteen voor sfeer

Zaterdagavond organiseerde Natuurpunt Markvallei haar eerste winterterras bij Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske. Het terras werd voor de gelegenheid omgetoverd tot een sfeervol decor met lichtjes, vuren, Zweedse fakkels en verschillende natuurlijke materialen, wat zorgde voor een gezellige buitenomgeving. De aanwezigen zochten elkaar op voor een aangename babbel, genoten van heerlijke gerechten en drankjes, lieten zich schminken, bakten zelf hun broodjes en beleefden een fijne avond. Een geslaagde editie die zeker voor herhaling vatbaar is!


Wandeling Filet Divers – Wortel Kolonie

Natuurpunt Markvallei biedt niet alleen openbare wandelingen. Deze wandelingen zijn vrij voor iedereen en meestal moet je hier niet voor inschrijven.
De gidsen van Natuurpunt Markvallei worden ook regelmatig gevraagd voor wandelingen op maat. De aanvragen voor deze wandelingen verlopen via rechtstreeks contact met Stef en Katrien van ons Bezoekerscentrum. Al verschillende bedrijven, verenigingen of groepen vrienden hebben hier gebruik van gemaakt.

Zaterdag 8 november mochten de gidsen van dienst, Jurgen, Jean-Marie en Koen een vereniging van Antwerpen ontvangen. De vereniging Filet Divers kwam met een 25-tal deelnemers het gebied van Wortel Kolonie ontdekken.
Hun bus arriveerde iets voor 11:00 uur op de parking. Een diverse groep van deelnemers stapte uit de bus.
Na de broodnodige sanitaire stop zijn we begonnen met een toelichting over de historiek van Wortel Kolonie. Vervolgens een wandeling richting het Langven, waar uitleg werd gegeven over amfibieën.

Lees verder “Wandeling Filet Divers – Wortel Kolonie”

Wondernacht van de Duisternis in Wortel-Kolonie

Op zaterdag 11 oktober organiseerde Natuurpunt Markvallei de “Wondernacht van de Duisternis”, een bijzondere avondactiviteit in het kader van de nationale “Nacht van de Duisternis”. De locatie van dit sfeervolle evenement was Wortel-Kolonie, met het Bezoekerscentrum Vallei van het Merkske (De Klapekster) als uitvalsbasis.

De organisatie was in handen van een enthousiaste groep nieuwe natuurgidsen, die er alles aan deden om de bezoekers op een originele manier bewust te maken van de gevolgen van lichtvervuiling. Want in het duister worden andere zintuigen geprikkeld, en dat mochten de deelnemers aan den lijve ondervinden.

Tijdens een uitdagend parcours werden de bezoekers uitgedaagd om te vertrouwen op hun gehoor, reukzin en tastzin. Onderweg ontdekten ze hoe dieren zich aanpassen aan het donker, en hoe fascinerend de natuur ’s nachts kan zijn. Een van de hoogtepunten was de nachtvlinderval, waar men kon leren over de geheimzinnige wereld van de nachtvlinders.

Na het avontuur in het donker konden de deelnemers in het bezoekerscentrum genieten van een warm drankje: koffie, thee of verse chocomelk, en wie zin had kon ook marshmallows roosteren boven het kampvuur.

De Wondernacht van de Duisternis was niet alleen een leerrijke, maar ook een gezellige en sfeervolle avond voor jong en oud – een geslaagde manier om op een interactieve manier stil te staan bij het belang van duisternis in onze natuur.