24 uur van Bootjesven – 4 juli 16:00 u. tot 5 juli 16:00 u.

Henk Strybos neemt deel aan “Straffe Stoot”, de sponsoractie van Natuurpunt die bedoeld is om natuurgebieden te ondersteunen. Henk zal daarbij 24 uur lang een uitdaging volhouden voor de natuur. Van zaterdag 4 juli om 16:00 uur tot zondag 5 juli 2026 om 16:00 uur zal Henk rondjes fietsen van ongeveer elf kilometer, telkens door de ruime omgeving van het Bootjesven in Wortel-Kolonie.

Onderweg passeert hij een aantal opvallende plekken: het UNESCO-Werelderfgoed van Wortel-Kolonie met het kerkhof van de landlopers, bezoekerscentrum Vallei van het Merkske (De Klapekster) en de  Castelreesche Heide. Het tempo ligt in Henks handen — wie een rondje wil meerijden, is meer dan welkom, maar volgt zijn ritme. Een bijdrage van tien euro in een speciaal daarvoor aangepaste laars wordt hierbij op prijs gesteld.
Sponsoren kan ook gewoon via de website “Straffe stoot voor de natuur” van Natuurpunt (zie ook de QR-code).

De volledige opbrengst gaat naar “De Laars”, de Baelbrugsche Beemden in de Vallei van het Merkske. Dit bijzondere gebied ligt grotendeels in Baarle-Hertog, als een bijna-enclave ingeklemd door Nederland. Op de kaart heeft het de vorm van een laars — vandaar de naam. Het gebied ligt Henk na aan het hart, want het sluit nauw aan bij zijn roots.

Natuurpunt Markvallei voerde in 2024-2025 al natuurherstelwerken uit in dit gebied, en in 2026-2027 wordt dat werk volop verdergezet. Er is immers nog veel te doen om het natuurgebied in De Laars volledig te herstellen en voor de toekomst veilig te stellen.

Om de actie extra kracht bij te zetten, houden de vrijwilligers van Natuurpunt Markvallei bezoekerscentrum De Klapekster die volledige 24 uur open. Iedereen die wil sponsoren, supporteren of gewoon een stukje mee wil fietsen, is er van harte welkom. Daarnaast worden er ook nog andere acties georganiseerd om de actie financieel kracht bij te zetten.

Straffe stoten zitten duidelijk in de genen van de familie Strybos. Zoon Seppe liep eerder al een marathon langs de rivier de Mark om de werking van Natuurpunt Markvallei te steunen. Maar de straffe stoot van vader Henk is mogelijk nog straffer!

Ecover steekt de handen uit de mouwen

Op 23 april trokken een dertigtal medewerkers van verschillende Ecover‑vestigingen naar het natuurgebied Zwart Goor om er beheerswerken uit te voeren. Met hun inzet willen het personeel en de directie van het bedrijf een positieve bijdrage leveren aan het natuurbehoud in de Markvallei. Enkele vrijwilligers van Natuurpunt Markvallei zorgden voor de begeleiding.

Een afrastering werd vrijgemaakt zodat de gallowayrunderen veilig hun deel van het beheer kunnen opnemen, onder meer het terugdringen van opslag op een grasland. Intussen zijn de runderen ter plaatse. Een andere groep medewerkers maakte de poel open, terwijl een kleinere ploeg hielp bij het opruimen en voorbereiden van een oud gebouw. Dat wordt ingericht als veilige opslagplaats voor minder frequent gebruikt materiaal.

Natuurpunt Markvallei bedankt Ecover voor de gewaardeerde helpende handen.

Foto's: Drej Oomen

Handen af van de Europese natuurwetgeving

Onder invloed van machtige vervuilende industrieën en hun politieke bondgenoten wordt de Europese milieu- en natuurwetgeving momenteel in razendsnel tempo afgebroken.

Dat alles onder het mom van ‘vereenvoudiging’. Dit brengt schoon drinkwater, veilig voedsel, gezonde lucht en onze natuur in gevaar. Een gezonde natuur en omgeving zijn geen nice to have, maar een voorwaarde voor een welvarende maatschappij. Klimaatverandering en achteruitgang van natuur worden door het World Economic Forum nog steeds als dé twee belangrijkste lange termijn bedreigingen gezien.

Wij eisen dat Europese leiders de natuur beschermen en radicaal kiezen voor een duurzame industrie en samenleving. Want wanneer natuur- en milieuregels vervagen, betaalt iedereen de prijs. Als deze wetten eenmaal verdwenen zijn, is het ontzettend moeilijk om ze weer terug te krijgen en flipflop-beleid is nefast voor natuur én voor investeringen. Daarom moeten we nu onze stem verheffen om de regels te verdedigen die de natuur – en ons – gezond houden. Aan deze wetten hoeft niet gesleuteld te worden; ze moeten worden gehandhaafd.

Teken NU: https://www.birdlife.org/news/2026/02/02/sign-now-keep-your-handsoffnature/

De maandagploeg was – hoe kan het ook anders – op maandag actief op twee fronten

In Meerle, op het Troetelhof in Groot-Eyssel, plantten ze bomen en struiken uit de plantgoedactie. Wie een grote bestelling had geplaatst, kon rekenen op de deskundige hulp van de plantploeg van Natuurpunt Markvallei. Vorige week waren de planters ook al actief bij Dimitri en Lydia in Wortel. En ook Martijn en Irina worden nog met een bezoek vereerd.

Ondertussen werd in Merksplas, in het Zwart Goor, hard gewerkt aan het vrijmaken van wandelpaden en het opruimen van takkenhopen op de heide. Die hopen waren het resultaat van de teambuilding van Sanofi, waarbij medewerkers jonge boompjes hadden verwijderd om de heide open te houden.

Lees verder “De maandagploeg was – hoe kan het ook anders – op maandag actief op twee fronten”

Groot alarm voor de Europese milieubescherming!


De Europese Commissie wil het milieubeleid afzwakken en vraagt alle Europeanen hoe dat zou kunnen in een zogenaamde ‘call for evidence’. En dat op een moment dat we onze inspanningen voor natuur, milieu en klimaat net moeten versterken. We kunnen toch niet aanvaarden dat er in Europa massaal planten en dieren verdwijnen? En we moeten ons toch beschermen tegen de grillen van het klimaat? Het kostte decennia om de wetgeving en financiering op te bouwen. Die mogen nu niet op een drafje afgebroken worden.

We roepen daarom iedereen op om een sterk tegensignaal te geven!
Geef je mee de boodschap: ‘handen af van de natuur’? Dat kan in enkele kliks met deze handige online module.
Doe het vandaag nog en roep je familie en vrienden op om hetzelfde te doen, want we hebben slechts tot 10 september om onze stem te laten horen. Bedankt!

Ik zeg ‘handen af van de natuur’ HIER

Seppe maakt er een mooie Mar(k)athon van!

Seppe Strijbos heeft zaterdagvoormiddag met succes zijn eerste marathon gelopen. Hij maakte er een “straffe stoot voor de natuur” van en zamelde met zijn sponsorloop € 5811 in ten voordele van het natuurgebied Den Rooy. De “Straffe Stoot” is een initiatief van Natuurpunt om geld in te zamelen voor reservaatprojecten.

Om 8 uur vertrok Seppe ter hoogte van het kasteel van Bouvigne, net ten zuiden van Breda en op de plaats waar de Mark en de Aa samenvloeien. Daarna ging het stroomopwaarts naar de bron in Merksplas. De marathon werd afgelegd in net geen vier uur tijd, wat voor een eerste keer zeker niet slecht is. Het was overigens ook drukkend warm.

Hij werd op de fiets begeleid door zijn ouders Henk Strijbos en Leen Rigouts. Natuurpunt Markvallei zorgde voor de logistieke ondersteuning. Of er een volgende Straffe Stoot op volgt is nog even afwachten, maar dan zal het geen marathon zijn werd ons al toevertrouwd. Dat wordt uitkijken naar de volgende editie.

Stiertje Koen groet de dingen!

Koen Vanuffelen steekt regelmatig een handje toe in natuurgebied het Zwart Goor. Hij houdt een oogje in het zeil en tijdens zijn wandelingen passeert hij gegarandeerd bij de Gallowayrunderen van boer Michael.

Voor de verhuis naar een andere wei was het nodig dat de koeien in de kraal terechtkwamen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan zo bleek. Veertien dagen lang weigerden de dieren hun medewerking… tot het op een avond toch lukte om twee Galloways in de kraal te lokken. Koen was best trots op zijn prestatie en zijn avond kon al niet meer stuk.

Maar tot zijn grote verbazing bleken de twee grote runderen gezelschap te hebben. Er bleek ook een kalfje geboren te zijn. Meer bepaald een stiertje. Bij Natuurpunt besloten ze in ieder geval om het kalfje voortaan “Koen” te noemen.  Koen Vanuffelen voelt zich in ieder geval een trotse “vader” en zijn jonge naamgenoot is ondertussen begonnen aan zijn grote verkenningstocht. Stiertje Koen groet elke morgen de dingen…