De cursus Land van Mark en Merkske is afgerond

Afgelopen zaterdag 6 juni is de cursus Land van Mark en Merkske afgesloten met een goei kom verse soep.

Onze cursisten waren vol lof over de cursus, getuige de woorden van Ronny de Vries, één van hen:
“Bedankt om ons mee te nemen op deze wonderlijke reis. Een reis door een streek waar water, tijd en mensenhanden samen een boeiend verhaal hebben geschreven.
Een reis door lagen van geologie, door fluisterende heidevelden, levende beemden, grillige houtkanten en stille broekbossen.
Bedankt om ons te tonen hoe het landschap ontstond, hoe soorten hun plek vonden, en hoe erfgoed en grensgeschiedenis nog altijd in de lucht hangen….. “

Meer hierover in de volgende Bieteut!

Cursus Land van Mark en Merkske - mei-juni 2026

Foto's: Yvonne Engelen


Verslag van de wandeling: “Verbeeck in het Zwart Goor” in Merksplas

Wanneer erfgoed en natuur elkaar vinden kunnen mooie verhalen ontstaan. Op deze wandeling, die kadert in het Markathon-thema van Natuurpunt Markvallei en ook in het Verbeeckjaar, was dit echt weer mooi om te zien gebeuren.
De drie gidsen Rob Koeken, Els Hofkens en Koen Vannuffelen hebben de groep van 25 deelnemers meegenomen in deze leerrijke tocht.

De groep startte in het centrum van het Klavier met een uitgebreide toelichting rond de ontstaansgeschiedenis. We keerden terug in de tijd wanneer de industriële grootgrondbezitters een zeker zeggenschap hadden in de Kempense regio. Van Splingard ging het over naar Verbeeck. Een man die 100 jaar geleden toch wel het uitzicht van de ruime regio heeft doen veranderen. Els heeft ons meegenomen in dit uitermate boeiende en leerrijke stukje geschiedenis. Het terrein kon toen gezien worden als een showroom van betonnen rustieke elementen. Maar ook een trendsetter rond hoenderkwekerijen en plantgoed. De gebouwen en elementen van weleer zijn  niet allemaal blijven bestaan, maar een deel ervan wel en die zijn zeker het benoemen en bezichtigen waard.

Lees verder “Verslag van de wandeling: “Verbeeck in het Zwart Goor” in Merksplas”

Ecover steekt de handen uit de mouwen

Op 23 april trokken een dertigtal medewerkers van verschillende Ecover‑vestigingen naar het natuurgebied Zwart Goor om er beheerswerken uit te voeren. Met hun inzet willen het personeel en de directie van het bedrijf een positieve bijdrage leveren aan het natuurbehoud in de Markvallei. Enkele vrijwilligers van Natuurpunt Markvallei zorgden voor de begeleiding.

Een afrastering werd vrijgemaakt zodat de gallowayrunderen veilig hun deel van het beheer kunnen opnemen, onder meer het terugdringen van opslag op een grasland. Intussen zijn de runderen ter plaatse. Een andere groep medewerkers maakte de poel open, terwijl een kleinere ploeg hielp bij het opruimen en voorbereiden van een oud gebouw. Dat wordt ingericht als veilige opslagplaats voor minder frequent gebruikt materiaal.

Natuurpunt Markvallei bedankt Ecover voor de gewaardeerde helpende handen.

Foto's: Drej Oomen

Ontdek het verborgen erfgoed van het Zwart Goor: Natuurpunt lanceert vierde digitale wandeling

De werkgroep ‘Landschappelijk Erfgoed’ van Natuurpunt Markvallei presenteert haar nieuwste digitale erfgoedwandeling. Na eerdere routes in Den Rooy/Smisselbergen, de Markvallei en Wortel-Kolonie, staat ditmaal het Merksplasse natuurgebied  “Zwart Goor” centraal.
Foto: Wim Verschraegen
Zwart Goor – foto: Wim Verschraegen

Deze wandeling biedt een unieke blik op de bijzondere kruisbestuiving tussen natuur en de rijke geschiedenis van het domein, aangevuld met inzichten in het werk van Klavier vzw.
De timing van deze lancering is niet toevallig: de wandeling valt samen met de start van het “Verbeeck-jaar 2026”. Dit is een initiatief van heemkundige kringen uit de hele Kempen om het levenswerk van de markante ondernemer Martin Verbeeck (1882–1959) in de kijker te zetten.

Een pionier in de Kempen en ver daarbuiten

Hoewel Verbeeck uit een bekende brouwersfamilie stamde, koos hij na 1913 zijn eigen weg. Hij ontpopte zich tot een visionaire ‘serieel ondernemer’ met activiteiten in onder meer de houthandel, cementproductie en witzandontginning. Als medeoprichter van de cementgigant CBR was hij een sleutelfiguur in de internationale industrie.
Dichter bij huis drukte hij een stempel op het landschap: op zijn uitgestrekte domein ’t Zwart Goor (ooit 1.200 hectare groot) introduceerde hij vernieuwende landbouwtechnieken. Hoewel hij na de crisis van 1929 een zware tegenslag kende, wist hij zichzelf opnieuw uit te vinden. Vandaag zijn zijn nalatenschap en de sierbetonnen ornamenten op het domein nog steeds stille getuigen van zijn ambities.

Ga op pad met de izi.TRAVEL-app

Dankzij onderzoek van onze werkgroep komt deze geschiedenis nu tot leven tijdens je wandeling. Via de gratis app “izi.TRAVEL” word je langs de mooiste plekjes geleid. De app biedt tekst, beeld en geluidsfragmenten die je onderweg vertellen over de natuur en de erfgoedelementen die je passeert.

Hoe werkt het?
IZI.TRAVEL - QR-code Zwart Goor
IZI.TRAVEL – QR-code Zwart Goor

Download de app *izi.TRAVEL* vooraf op je smartphone. Bij opening verschijnt de wandeling automatisch in je lijst, of scan simpelweg de QR-code bij de start van de route. Zo geniet je optimaal van een zorgeloze en leerrijke tocht door het Zwart Goor!

Meer info: info@natuurpuntmarkvallei.be

Een snuitige speurtocht!

Vorige zondag 19 april, een schitterende zondag, een SNUITIGE zondag!
De SNUITERS gingen op speurtocht naar wie er allemaal woont en leeft in Wortel Kolonie.
En wie of wat vonden ze?
De overblijfselen van een vroeger landlopershuisje, vleermuizen, vogels, bomen en allerlei waterdiertjes!
Het was een namiddag van genieten van de zon, van het speuren, van het ontdekken, van grenzen verleggen en beleven!
Geweldig toch die natuur!

Foto's: Karolien Verschueren e.a.


Nieuwe cursus ‘Land van Mark en Merkske’ van start

De nieuwe cursus ‘Land van Mark en Merkske’ is van start gegaan! Deze cursus bestaat uit een reeks van 5 modules, waarin onze prachtige regio stap voor stap wordt verkend. Elk met een theorieles, gevolgd door een excursie, iedere keer door een andere lesgever gegeven, met hun eigen specialisatie.


Een 25-tal deelnemers hebben nu de eerste theorielessen achter de rug, afgelopen zaterdag 21 maart trotseerden zij de koude tijdens de eerste excursie, deze keer in ‘ons’ natuurgebied de Aschputten in Meer.

Foto's: Roger Jansen


Fiets de vogels achterna

Op zondag 15 maart begon er een vroeg avontuur: gidsen Annick en Niels stonden paraat net als twee alerte torenvalken. Met De Klapekster badend in de lentezon als startplaats, vertrokken 12 enthousiastelingen per fiets de vogels achterna.

Al snel trokken we de Castelreesche heide in, een waar vogelparadijs. De groep trapte gestaag, als een zwerm ganzen in perfecte formatie. Gravelpaden knisperden onder de banden, ritmisch als een spechtentrommel.
Annick wees omhoog: een zwarte specht liet zich bewonderen. Zijn roffel klonk als applaus voor onze sportieve inspanning. Niet veel later hoorden we het melancholische roepen van wulpen.
In de verte paradeerden grutto’s statig door het veld. Alsof ze de burgemeesters van de heide waren.
Kieviten buitelden speels door de lucht, echte acrobaten. Hun roep klonk als een vrolijke lente-aankondiging.
En ja hoor, plots verscheen er een ooievaar! Statig en sereen, als een eregast op onze fietstocht.
Niels probeerde de vogels na te doen… met wisselend succes. Sommige klonken verrassend echt, andere… iets minder vogelachtig.

Gelach rolde door de groep als een kolonie mussen op hol.
Maar de pret was er niet minder om. De zon scheen gul, alsof ze ons persoonlijk begeleidde.

We trapten in totaal 7,5 kilometer bij elkaar. Door bossen en heide, telkens weer nieuwe geluiden en kleuren.
Terug bij De Klapekster streek de groep neer voor nog een drankje. In het zonnetje werd er nog nagepraat, als vogels op een draad. Tevreden gezichten, rode wangen en vrolijke herinneringen. Iedereen vloog uiteindelijk huiswaarts, met een hoofd vol getjilp.
Tekst: Annick Verbinnen

Foto's: Annick Verbinnen, Niels Van Gorp


Verslag wandeling Biesven in Merksplas Kolonie – 1 maart 2026

Op de eerste dag van maart organiseerden we een mooie wandeling in Merksplas Kolonie. Meer bepaald aan de kant van het Biesven.

Gidsen Els Hofkens en Koen Vannuffelen namen 27 deelnemers mee op een tocht langs de minder gekende kant van Merksplas Kolonie, een mooi stukje natuur van Agentschap Natuur en Bos.

De wandeling leidde langs oude verzamelplaatsen van afval en mest die vroeger van de grootsteden werd afgevoerd naar de landelijke, arme droge en minder vruchtbare gedeelte van het land. Ook hier wordt aan bosbeheer gedaan, wat duidelijk zichtbaar was. Wat willen de verschillende kleuren wit, oranje en blauw zeggen op de bomen, wat zijn die rare houten rasters in het bos (kloempen) en wat is hun functie? Dit werd allemaal toegelicht tijdens de stops.

Lees verder “Verslag wandeling Biesven in Merksplas Kolonie – 1 maart 2026”